Besök av distriktets assisterand guvernöt /AG) Lars Ronge

torsdag 5 oktober 2023

Robert Carlsson

Dagens föredragshållare var Lars Ronge som är assisterande guvernör för östra Värmland. Lars har bara varit Rotarymedlem i två år men har blivit väldigt engagerad i verksamheten, både i Kristinehamn och på distriktsnivå. Lars inledde med att vi har mycket att vara stolta över i Karlskoga med tanke på all historia runt Alfred Nobel och många lokala idrottsprofiler med stora framgångar.

Lars pratade om vikten av att ha kul på våra möten och att engagera alla medlemmar i klubben. I Kristinehamn berättas en rolig historia på varje möte. Viktiga delar för ett engagemang är en fungerande medlems- och programkommitté som träffas ett antal gånger per termin för att bolla idéer. En annan viktig del är att hitta lokala projekt så att man känner att man gör skillnad på hemmaplan. Årets fokus på mental hälsa kommer att följas upp på ett lunchmöte under våren.

En prioriterad uppgift för vår klubb är att försöka få till en föryngring, klubben har en medelålder på ca 70 år. En jämnare könsfördelning är också en angelägen uppgift när vi tänker på några nyckelord som mångfald, jämlikhet och inkludering. Viktigt för vår klubb är också att försöka hitta RYLA-kandidater och marknadsföra möjligheterna inom Rotary att bli utbytesstudent och studera ett år utomlands.

Lars bjöd avslutningsvis in alla medlemmar i vår klubb till den planerade distriktskonferensen den 17–18 februari 2024 i Kristinehamn. En del av programmet är en konsert med rockabillybandet, Top Cats från Torsby, i Kristinehamns kyrka.