Fastighetsmarknaden i Karlskoga

torsdag 14 september 2023

Robert Carlsson

Dagens föredragshållare var Johan Tjernström från Svensk Fastighetsförmedling som berättade om fastighetsmarknaden i Karlskoga. Johan har arbetat med fastighetsförmedling sedan 2011 och är nu ägare av det lokala bolaget som han 2021 tog över efter Git Bengtzing. Bolaget har 12 anställda och kontor på två orter. De marknader man arbetar på är Karlskoga, Kristinehamn och Degerfors. Johan bor i Karlskoga och känner till den lokala marknaden väldigt väl. Den genomsnittliga villan i Karlskoga säljs idag för ca 1,9 miljoner kr. Den lokala marknaden i Karlskoga är stark med ett KP-värde (pris/taxeringsvärde) på 1,8 och där har det skett en återhämtning från lägre nivåer tidigare i år. Det som utmärker fastighetsmarknaden idag är att det tar mycket längre tid att sälja ett objekt. Idag är en genomsnittlig försäljningstid 97 dagar mot 47 dagar under 2021–2022. På samma sätt tar det också längre tid att sälja bostadsrätter. Marknaden är segare men prisnivån hålls uppe. På ett år har det sålts 635 fastigheter i Karlskoga-

Johan gick också igenom pågående nyproduktion i Karlskoga där det finns ett stort intresse för de nyproducerade husen. Kommunen har planer i många områden med både hyreshus, bostadsrätter och villabebyggelse. Planerna finns både i centrala och i mer perifera områden. Politiken trycker på kommunens tjänstemän att planera för fler bostäder. Detta för att göra det möjligt för Karlskoga att växa. Det gäller dock att betalningsförmågan finns då nyproduktionen är dyr och det är svårt att räkna hem all typ av nyproduktion.

Ett exempel på kostnader är brf Klokheten där 32 lägenheter kostat ca 90 miljoner kr att producera. En bostadsrätt kommer där att kosta mellan 1,5–2,6 miljoner kr med en månadsavgift på mellan 3 000 till 5 000 kr/mån. Idag är det bara sex lägenheter som inte är sålda och visningar äger rum i september.

Bland de frågor som ställdes var varför det inte byggs några ägarlägenheter eller seniorboenden. Några renodlade seniorboenden planeras inte då det är dyra projekt som idag bara finns i storstadsområden. Ägarlägenheter finns inte heller med i planerna men Johan tycker att det är en intressant idé då risken för den som ska köpa är mindre än att gå med i en ny bostadsrättsförening.