Läget i BIK inför hockeyallsvenskan

torsdag 7 september 2023

Robert Carlsson

Dagens föredragshållare, Jacob Bengtzén, är 34 år ung och arbetar som kommersiellt ansvarig I BIK Karlskoga. Jacob är ”född” i Nobelhallen då hans far var aktiv i föreningen när han växte upp.

Dagens BIK har 47 anställda varav 25 är spelare i A-laget. Alla spelare i A-laget är heltidsanställda. Utöver spelarna så finns anställda ledare, kontorspersonal och ansvariga för kök och restaurang. Juniorverksamheten har 4 lag och ca 90 spelare på olika nivåer. Viktig för juniorverksamheten är hockeygymnasiet med både riks- och lokalt intag. I ungdomsverksamheten finns också 60 flickor och målet är att starta ett A-lag för damer.

Jacob berättade att hockeyallsvenskan 2023/2024 är bättre än någonsin med klassiska lag som Brynäs, Djurgården, Björklöven, Södertälje Västerås, AIK och Mora utöver BIK. Ligan är kommersiellt intressant med nästan lika höga TV-tittarsiffror som den högsta ligan SHL. Viktigt för hockeyallsvenskan är att SHL inte stängs och att möjligheten att gå upp i den högsta ligan finns kvar. Ekonomiskt är det stor skillnad att spela i hockeyallsvenskan jämfört med SHL. Tv-avtalet ger varje lag 2,5 MSEK i hockeyallsvenskan jämfört med 50 MSEK i SHL. Inför denna säsong har laget fått en ny tränare som heter Dennis Hall men i övrigt är det samma ledarstab. Hälften av spelarna är nya och 4 juniorer har flyttats upp till A-laget.

Förra säsongen gjorde BIK en förlust på ca 900 000 kr. Intäkterna ökade men kostnaderna ökade än mer.

Den planerade ombyggnaden av Nobelhallen beräknas vara klar om tre år. Då kommer hallen att vara modern och hålla den standard som krävs för spel i högsta ligan.