Karlskoga Motorsportvecka 2023

torsdag 2 mars 2023

Anders Holmberg

Johan Granqvist, projektledare för Karlskoga Motorsportvecka 2023, berättade om årets evenemang som äger rum 14–18 juni. Johan är anställd på 40% av Karlskoga kommun för att arbeta med evenemanget. Övrig tid ägnar han åt sitt företag Granquist Promotion. Motorsportveckan har genomförts åtta gånger sedan premiären år 2013. Johan har varit involverad alla år och är ansvarig sedan 2022.

Karlskoga kommun är ansvarig arrangör men man arbetar med olika partners och ideella krafter för att genomföra evenemanget. De som är partners betalar för att synas och för deltagande i olika aktiviteter. Olika föreningar och ideella krafter hjälper till med att bära ut material, städa och att på olika sätt vara publikvärdar för olika aktiviteter. Föreningarna får genom sitt arbete ett bidrag till klubbkassan.

Ambitionen är att Motorsportveckan ska vara en folkfest och att så mycket som möjligt ska vara gratis för besökarna. Motorsportveckan ska innehålla tävlingar, utställningar samt mat och dryck från lokala restauranger.

Evenemanget genomförs i Centrum, Näset, Kilsta (nytt för i år då flygfältet behöver ny asfalt), Nobelområdet och Gelleråsens motorbana. På Kilstaområdet kommer en uppvisning med Stridsvagn S att genomföras. I centrum så kommer det att bland annat bli en El- & miljöfordonsdag och en extremendurotävling som är en ny tävlingsgren.

Marknadsföringen av evenemanget sker framförallt genom en Motorsportbilaga till M-nytt som när alla hushåll i regionen och genom radioreklam i Cityradion.

Evenemanget är unikt för Karlskoga och placerar kommunen på kartan som en motorsportstad.

Vi beslutade på stående fot att hjälpa till med evenemanget och därigenom samla in lite pengar till välgörande ändamål via Rotary.