Prevas

torsdag 9 februari 2023

Anders Holmberg

Dagens föredragshållare, Magnus Edman, berättade om Prevas där han verkar som platschef för ett utvecklingscenter i Karlskoga. Prevas hjälper andra företag med avancerade tekniska lösningar. Verksamheten startade år 2001 då Magnus startade eget bolag efter att ha arbetat på Bofors utvecklingsavdelning. Idag har företaget ingen egen produktion eller egna produkter. Den produktion man tidare haft är såld till ett företag som heter Kebni och där Magnus sitter i styrelsen. År 2012 fördes verksamheten samman med Prevas som totalt sett har 900 anställda i hela koncernen.

Idag är man 43 personer i Karlskoga och hjälper andra företag som har idéer med tekniska lösningar. Bolaget har en liten avdelning för prototyptillverkning i Karlskoga på 5 personer. Orderstocken uppgår till ca 35 MSEK. Magnus berättade om ett visst problem med att klara ökad efterfrågan då man inte vill växa och bli för stora. Bolaget arbetar med många stora och välkända bolag över hela värden. Företaget som ligger inne på Bofors industriområde är relativt okänt och håller låg profil då de inte har något behov av att synas i olika publika sammanhang.

Exempel på tekniker som man arbetar med är bildbehandling, kartering, tröghetssensorer, optronik och laserteknik. Det som man producerar finns ”inbäddat” i andra företags produkter. Enligt Magnus så kommer tröghetssensorer att finnas i ”alla” produkter i framtiden. För ingenjörer är detta ett roligt företag att i arbeta i då det hela tiden finns tekniska utmaningar att arbeta med.

Magnus berörde också kortfattat de kulturskillnader som finns mellan hur man arbetar i olika länder.