Rotary´s Läkarbank/Rotary Doctors

torsdag 25 maj 2023

Robert Carlsson

Lars Blankstedt från Kolbäcks RK informerade om arbetet med Rotary Doctors eller Rotarys Läkarbank som var det gamla namnet. Sedan starten 1988 arbetar Rotary Doctors långsiktigt tillsammans med lokalbefolkningen för att förbättra hälso- och sjukvården i Kenya. Målsättningen är att utbilda lokalbefolkningen så att de själva kan ta hand om basal sjukvård. De verkar främst i de fattigare delarna av landet. De stöter på många lokala problem som har med kultur, hygien och medicinmän att göra. Mycket handlar då om utbildning och upplysning. Vanliga sjukdomar är exempelvis malaria och HIV.

Rotary Doctors ingår som en del av Rotary Sveriges verksamhet men drivs i en separat stiftelse. Läkare och tandläkare (2–4 personer) från Sverige arbetar i 6-veckorsperioder på olika platser i Kenya. De arbetar utan lön men med resor och uppehälle betalt av Rotary Doctors. Det är inget problem att få sjukvårdspersonal som frivilligt ställer upp och arbetar utan lön. Verksamheten omsätter ca 5 MSEK om året och allt finansieras via insamlingar och gåvor. Rotary International ger inget bidrag till denna verksamhet. På kansliet finns endast en anställd person.

Lars ser Läkare utan gränser som ett viktigt komplement till Rotary Doctors verksamhet. Han blev intresserad av verksamheten av en tidigare Rotarymedlem i Köping. Under våren 2024 planerar Lars att besöka verksamheten på plats i Kenya.