Rotary Peace Center

torsdag 11 maj 2023

Robert Carlsson

Olof Frisk introducerade dagens föredragshållare, Meggie Dumas från Minnesota i USA, som i början av juni är klar med sin utbildning vid Rotary Peace Center i Uppsala efter två års studier. Rotary Peace Center är ett samarbete mellan Uppsala universitet och Rotary för att utbilda studenter från hela världen i freds- och konfliktforskning. Utbildningen är ett mastersprogram som genomförs under två år. Målsättningen är att våra ”Peace Fellows” efter genomförd utbildning ska kunna arbeta med freds- och konfliktlösningar runt om i hela världen.

Meggie berättade att hon varit Rotary utbytesstudent i Brasilien under ett år och efter den erfarenheten blev hon intresserad av hälsofrågor och utbildade sig inom området. Under universitetstiden kom hon i kontakt med frågor runt sexuellt våld och arbetade med detta som volontär. Efter universitetet arbetade hon i en organisation som heter WoMena i Uganda där hon tillbringat tre år innan hon påbörjade utbildningen vid Rotary Peace Center. I Uppsala har hon forskat på konfliktrelaterat sexuellt våld och hur internationella aktioner och sanktioner kan påverka förekomsten av detsamma. Sexuellt våld förekommer i de flesta krig och konflikter runt om i världen. Erfarenheter av sanktioner är tyvärr inte så goda då sanktioner kan göra förövarna än mer desperata i sitt våldsutövande. Forskningen kan heller inte visa att internationella interventioner leder till mindre sexuellt våld. Slutsatsen av Meggies forskning är att vi måste lära oss mer om konfliktrelaterat sexuellt våld och hur vi kan påverka internationella organ som FN och EU att agera på olika sätt för att minska våldet. Efter genomförd utbildning kommer Meggie att flytta till Spanien och förhoppningsvis kunna fortsätta att arbeta med dessa frågor.