Karlskoga Hembygdsförening

torsdag 30 mars 2023

Sif Eklund, ordförande i Karlskoga Hembygdsförening, berättade om föreningen och visade bilder. Föreningen bildades 1922 och firade således 100 år förra året. Föreningen har gett ut en årsbok varje år sedan 1943 vilket med åren blir en fin dokumentation av Karlskogas historia.

Bland de aktiviteter som föreningen genomför märks valborgs-, nationaldags-, midsommarfirande och julmarknader. En del arrangemang bekostas av kommunen. Inkomster i övrigt kommer bland annat från försäljning av kaffe och fikabröd som man själva bakat.

Hembygdsgården köptes in 1944, på gården finns bland annat en smedja där man kan prova på att smida spik. Taket på hembygdsgården behöver läggas om och det blir en stor utgift för föreningen.

Bland övriga projekt som föreningen arbetar med märks den årliga almanackan, digitalisering och släktforskning. Som kuriosa pratade Sif om den klocka som fanns utanför uraffären i Ekmansbacken mellan 1927–1973. Den är inköpt från en privatperson och hänger nu i trapphallen på biblioteket. En annan kuriositet är tingshusklockan från 1757 som nu är nyrenoverad och finns i den sal där kommunfullmäktige huserar tillsammans med den kista som tjänstgjorde som kommunarkiv fram till början av 1900-talet.

För den som är intresserad av medlemskap i föreningen så kan medlemsavgiften på 300 kr swishas till nummer 123 038 52 60.