Rotary´s insamling för hjälp till Ukraina

torsdag 20 april 2023

Dagens föredragshållare, Anders Svensson från distriktets TRF-kommitté, berättade om Ukrainahjälpen där fyra Rotarydistrikt har samlat in cirka 900 000 kr. Pengarna ska användas till utrustning för skyddsboenden för internflyktingar i Ukraina. I detta arbete samarbetar Anders med Erik Lundkvist från Hjo RK och Kiev International Rotary Club med president Oksana Tjupa. För att detta ska fungera och att pengarna ska gå till avsett ändamål så har vi tecknat avtal mellan Rotarydistrikten i Sverige och klubben i Ukraina. Klubben i Kiev är ”project organizer” och distrikten i Sverige är ”financial partner”. Vi har nu genomfört utbetalningar vid två tillfällen om 25 000 USD i varje omgång. En utbetalning räcker till att inreda boenden för 120 personer. En tredje utbetalning kommer att äga rum så snart den ekonomiska redovisningen är klar för tidigare utbetalningar. Efter den tredje utbetalningen så kommer det fortfarande att finnas 100 000 kr kvar på kontot och vi kommer att behöva samla in mer pengar för den fortsatta hjälpverksamheten. Anders visade också filmer som vi fått från de boenden som vi hjälpt till att utrusta. Kontakten med olika hjälporganisationer runt om i världen betyder mycket för de människor som är drabbade av kriget. När situationen i Ukraina har förbättrats så hoppas Anders att man kan genomföra en resa för att på plats och med egna ögon se hur våra pengar har använts.

I steg 2 av detta projekt så kommer distrikten att ansöka om ”Global Grant”-medel för cirka 50 000 USD vilket framförallt ska användas för traumavård. Global Grant-medel får inte användas för inköp av utrustning utan det ska vara hjälp till självhjälp.