Kultur & Föreningsförvaltningen

torsdag 21 april 2022

Torsdagen 21 april hade Karlskoga-Nobel rotaryklubb Magnus Ahlberg som föredragshållare. Han är chef för Kultur & Föreningsförvaltningen i Karlskoga där han varit ansvarig sedan oktober 2021. Magnus har arbetat 14 år i kommunen som lärare och senast som rektor för Rävåsens skola innan han tillträdde nuvarande tjänst. Magnus motto är att ”det ska vara gott att leva”, ett motto som han försöker leva upp till i alla lägen. Målsättningen är att skapa upplevelser för alla – när du vill.Under Kultur & Föreningsförvaltningen finns en bred palett av verksamheter såsom bibliotek, fritids- och föreningsliv samt kultur.BibliotekBiblioteket bjuder på läsupplevelser, många olika aktiviteter för barn i alla åldrar, författarkvällar och lokalhistoriska föreläsningar. Rådgivning inom konsumentvägledning, energi- och klimatrådgivning ligger också under biblioteket. Kommunens arkiv tillhör förvaltningen tillsammans med ett föreningsarkiv.Fritids- och föreningslivKommunen har ca 200 föreningar varav 70 är bidragsberättigade (ungdomsverksamhet). Alla bad- och campingplatser ligger under förvaltningen och Lunnedet är nu renoverat och en ny arrendator tillträder inför sommaren. Förvaltningen har en fritidsbank där man kan låna utrustning för att prova på olika aktiviteter. Alla sportanläggningar sorterar under förvaltningen. Ett nytt badhus är under planering som ska ersätta det gamla Strandbadet. Nobelstadion renoveras och Nobelhallen kommer också att moderniseras. Det finns aktiviteter för alla årstider i kommunen. I sommar arrangerar man Kultur- och föreningskalaset där alla föreningar får en chans att visa upp sin verksamhet.Kommunen fick pris som Sveriges föreningsvänligaste kommun 2021 (Guldkoppen).KulturI Kulturskolan deltar ca 20 % av alla skolbarn på ett eller annat sätt. Andra lokaler för kulturevenemang är Musikpalatset, konsthallen, Alfred Nobels Björkborn och Bofors stationsområde med arbetarmuseet Gråbo.