Brottsofferjouren

torsdag 7 april 2022

Anders Holmberg

Torsdagens föredragshållare, Ingela Wistedt, berättade om Brottsofferjourens verksamhet i Örebro län. Brottsofferjouren bildades 1984 i Södertälje och kom till Karlskoga 1990 genom polisen och kyrkans försorg. Det är en ideell organisation som verkar som komplement till samhällets hjälpinsatser för alla brottsoffer. Man arbetar under tysthetslöfte i huvudsak med brottsofferstöd och vittnesstöd. Stödet är gratis och alla stödpersoner är utbildade i hur man bemöter de som varit utsatta för brott på ett likvärdigt sätt. Brottsofferjouren har 2,5 heltidstjänster och ett 30-tal personer som arbetar ideellt och de täcker in alla kommuner i länet. Verksamheten finansieras av bidrag från kommunerna och Brottsoffer-myndigheten. När man råkat ut för ett brott så kan Brottsofferjouren kan hjälpa till med alla de kontakter man behöver ta och de samverkar med socialnämnd, polis och tingsrätt om det behövs. Brottsofferjouren i länet har ca 1.000 ärenden/år som de hanterar och många ärenden handlar idag om sexualbrott och bedrägerier.Vill man kontakta Brottsofferjouren så finns ett nationellt telefonnummer, 116 006, och det går att maila frågor till fraga@boj.seVill man stödja Brottsofferjouren så kan du bli medlem för 150 kr/år. I Karlskoga finns det ca 100 medlemmar.